- Renkaat
- Kitkarenkaat
- Nokian Hakkapeliitta R
Nokian Hakkapeliitta R
HotTestitulokset
Muut
Hakkapeliitta R on korvattu vuonna 2013 uudella Hakkapeliitta R2 kitkarenkaalla. Tämän sivun vanhaa R-mallia on kuitenkin vielä saatavilla.
Nokian Hakkapeliitta R testimenestys
Tekniikan Maailma talvirengastesti 2012
Vuonna 2012 Hakkapeliitta R onnistui viimeinkin voittamaan perinteisen TM-rengastestin kitkarenkaiden sarjassa. Se jätti 0,1 pisteen erolla taakseen toiseksi sijoittuneen Continental ContiVikingContact 5 renkaan. Eli kehitystä on tehty myös ennen kautta 2012.
Rengas oli testin mukaan erinominen jäällä ja lumella ja se pystyi haastamaan jopa heikommat nastarenkaat joka on todella hyvä saavutus. Rengasta ylistettiin sen ajettavuudesta ja esimerkkinä tuli esille se että tällä renkaalla varustettua autoa voi ohjata jopa jäällä tapahtuvan luiston aikana. Tämä ominaisuus on harvinainen kitkarenkaalle. Kuten aikaisempinakin vuosina niin Hakkapeliitta R ei saanut hyviä pisteitä asfaltilta jossa kokemukset kertoivat renkaan olevan yhä hieman veltto ja heikosti ohjautuva.
Huippuluokan hiljainen kitkarengas .
Auto Bild talvirengastesti 2011
Hakkapeliitta R tuli kitkarenkaiden sarjassa kolmanneksi Auto Bildin 20/2011 testissä. Lehti oli sitä mieltä että rengas on hiukan alisuorittaja ja sen kehitykseen ei ehkä ole nyt satsattu kovinkaan paljoa. Talvikelin pito on tässä seurassa heikohko mutta rengas on toisaalta kaikkein herkimmin rullaava .
Tekniikan Maailma talvirengastesti 2009
Nokian Hakkapeliitta R tuli jaetulle hopealle kitkarenkaiden sarjassa Tm-talvirengastestissä 17/2009.
Kuten ennenkin rengas sai moitteita asfaltti-ominasiuuksistaan.Märällä jarrutuspito sai huonohkot arvosanat ja rengas käyttäytyi testin mukaan väistöissä epätäsmällisesti.
Mutta renkaan kommentoitiin olevan erinomainen valinta talvisiin olosuhteisiin jos ostaja antaa enemmän arvoa sen hyville ominaisuuksille lumella ja jäällä. Rengas on lehden mukaan pitotasoltaan parhaita kitkarenkaita.
Käyttäjien arvostelut
Surettaa nastojen ahettama teiden kuluminen ja bitumimömmön leviäminen.
En todennäköisesti hanki enää nastarenkaita.
Kitkat kuitenkin tarvitsevat ESP:n ja tarpeeksi painavan auton (oma 1500kg) niin eipä turhia sudittele risteyksissä ja liikenneympyrätkin menee ilman puskemista.
Renkaat ovat hiljaisemmat ja kevyemmin rullaavat kuin kesärenkaat (Michelin Energy). Ainoa melu tulee nastarenkaiden asvalttiin tekemistä urista.