Nokian Hakkapeliitta 9

Nokian Renkaat uudistaa Hakkapeliitta-talvirenkaansa: ”Aktiivisia turvavarusteita”

 Rengasyhtiö Nokian Renkaat uudistaa nastarengasvalikoimansa.

Yhtiö lanseerasi tiistaina uudet lippulaivatuotteensa, henkilöautoihin suunnatun Nokian Hakkapeliitta 9:n ja katumaastureihin tarkoitetun Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n.

“Kehitimme Hakkapeliitta-talvirenkaisiimme uuden nastateknologian, jossa erilaiset nastat renkaan eri osissa toimivat aktiivisina turvavarusteina ja sopeutuvat talven kaikkiin keleihin. Tämä patentoitu ja rengasmaailmassa uniikki funktionaalinen nastoitusratkaisu varmistaa autoilijalle erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaisen sivuttaispidon kaarreajossa talvisella ajoalustalla sekä vakaan ja mukavan ajotuntuman paljaalla tiellä”, hehkuttaa tiedotteessa Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen.

Varsinaista konkreettista numerodataa Nokian Renkaat ei tiedotteessaan tarjoile. Uusien talvirenkaiden yksityiskohtaisemmat tuotetiedot ja kuvat julkaistaan tammi-helmikuun vaihteessa.

Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaiden lisäksi yhtiö tuo markkinoille uudet nastalliset Nokian Nordman 7 ja Nokian Nordman 7 SUV -talvirenkaat.

Molempien tuoteperheiden päämarkkinat ovat Pohjoismaissa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa.

Uusien tuotteiden toimitukset jälleenmyyjille käynnistyvät keväällä 2017. Kattava kokovalikoima on kuluttajien saatavilla syksyn 2017 talvirengassesongissa.

 

 Uudet tuotteet ovat tulossa 2017 talvirengassesonkiin. Tuotteet otetaan myyntiin myös www.rengaskeskus.com verkkokaupassa sanoo Esimies Jirka Patis

Kitkarenkaat vaaralliset ?

VTT on tutkinut Suomeen tuotuja kitkarenkaita ja niiden ominaisuuksia, melkein 20 % kitkarenkaista oli tutkimuksen mukaan Keski-Eurooppaan tarkoitettuja. Pää-asiassa näitä renkaita oli asennuttu Saksasta käytettyinä tuotuihi autohin. VTT:n mukaan osuus on niin suuri että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.

Tutkimuksessa tehdään oletus että Keski-Eurooppaan tarkoitettu rengas on automaattisesti huonompi Suomalaisessa kelissä. Tämä voi olla totta ja mm. Tekniikan Maailma on saanut tämänsuuntaisia tuloksia omissa testeissään. Mutta koska Suomessa ajetaan melkein aina kitkarengas loppuun kesällä niin voi olla että tämä oletettu turvallisuus ero kompensoituu sitten parempina kesä-ominaisuuksina. Yleensä heikompi talvirengas on ollut aina kesällä parempi kuin talvikeliin optimoitu.

VTT:n tutkimus ei sinänsä ottanut kantaa siihen miksi nämä tuontiautojen renkaat olisivat sen parempia tai huonompia mutta toisaalta tuo todennäköisesti parantuva turvallisuus kesällä jätettiin myös humioimatta.

Alla tutkimuksen tulokset VTT:n sivulta.

Selvityksen tavoitteena oli arvioida, kuinka paljon Suomessa käytetään henkilöautoissa kitkarenkaita, jotka on suunniteltu Keski-Euroopan talviolosuhteisiin.
Maantieteellisesti edustava rengasaineisto (1 009 autoa) kerättiin Ahvenanmaata
lukuun ottamatta koko Suomesta.
Tulosten mukaan Pohjoismaihin suunniteltujen renkaiden osuus oli 82,4 % ja
Keski-Eurooppaan suunniteltujen kitkarenkaiden osuus oli 17,6 % kaikista kitkarenkaista.
Koko maata ajatellen tähän arvioon sisältyy kuitenkin epävarmuutta,
ja osuuden arvioitiin olevan vähintään 12,7 % ja enintään 21,0 %. Osuus on joka
tapauksessa niin suuri, että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.
Tulokset osoittivat myös, että Keski-Eurooppaan tarkoitetut renkaat kasautuvat
muutamiin automerkkeihin ja käytettynä maahan tuotuihin autoihin. Siksi
turvallisuustoimenpiteet, kuten tiedotus, on syytä kohdistaa tällaisten henkilöautojen
omistajille. Lisäksi tarvitaan yleistä tiedottamista, koska kitkarenkaita saatetaan
ostaa paitsi liikkeestä myös verkon kautta. Hyvä esimerkki tällaisesta
tiedottamisesta on muun muassa Tekniikan Maailma -lehdessä ilmestynyt artikkeli
(Antila 2010), jossa verrattiin Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunniteltujen
kitkarenkaiden pitoa eri keliolosuhteissa.

 

Lähde 7.2.2012 VTT

Talvirengastestit 2009 ilmestyneet

TM, Tuulilasi ja Auto Bild talvirengastestit.

Tekniikan Maailman 17/2009 talvirengastestin tulokset

Tuulilasin talvirengastestin 13/2009 tulokset

Auto Bild 21/2009 rengastestin tulokset

Talvirengastestit eroavat melkoisesti toisistaan tulosten suhteen. Eri lehdet painottavat erilaisia ominaisuuksia ja kaikki merkkirenkaat ovat lopulta melko samankaltaisia jos kaikkien testien tuloksista otetaan keskimääräiset tulokset huomioon. Esimerkkinä Nokian Hakkapeliitta 7 joka oli TM: jaettu ykkönen  ja Tuulilasin voittaja sijoittui Auto Bildin vertailussa vasta kuudenneksi. Toisaalta Michelin X-Ice North oli Tekniikan maailman voittaja ja vasta viides Tuulilasin kriteereillä testattuna.

Koska lehtien testeissä on näinkin suuria eroja yritämme tällä sivulla pisteyttää renkaat myös painotettuina samoilla perusteilla jotka löytyvät jokaisen lehden testeistä. Esim. Kesärenkaasta helposti verrattavissa ovat vesiliirtoherkkyys, vierimisvastus ja jarrutus kuivalla asfaltilla.

 

Kesärengastesti 2010

Tuulilasin,TM :n ja Auto Bild :in kesärengastestit 2010.

Lehtien kesärengastestit käydään heti läpi niiden ilmestyttyä. Tänä vuonna on tulossa muutamia uusia mielenkiintoisia renkaita ja vanhoilla voittajilla voikin olla haasteita pysyä kärjessä.

Ensimmäinen testi ilmestynee maaliskuun lopussa. (edit: kolme suurinta rengastestiä ovat ilmestyneet)

Tekniikan maailman juttu ehti ensimmäisenä: TM Kesärengastesti 2010 

Kesärenkaat 2010 - Auto Bildin testaamana. 

Tuulilasin rengastesti 4/2010

Kesärengastestit 2012

Kesärengastestit 2012

Nyt on tullut se aika vuodesta kun lehtien kesärengastestit alkavat ilmestyä. Yleensä ensimmäisenä on ehtinyt Tekniikan Maailma kuten tänäkin vuonna. Myös Tuulilasi ja Auto Bild julkaisevat 2012 vertailut kesärenkaista aivan lähiaikoina. Tulokset ja renkaiden esittelyt tullaan päivittämään myös Rengasvertailuun.

Kesärengastesti TM 5/2012 yhteenveto ja esittely. Testissä oli 10-rengasta ja yllätysvoittaja alunperin Aasialaiselta merkiltä.

Tuulilasi kesärengas 2012 vertailu ( päivitetään...)

Auto Bild kesärengastesti 2012 (päivitetään...)

Testit tulevat sivulle heti kun ne on julkaistu.