Uudet talvirengastestit ilmestyneet!

Tekniikan Maailma talvirengasvertailu 2016 

Tuulilasin nastarengasvertailu 2016

Lisää testejä heti julkaisujen jälkeen! Katso myös rengaslaskurit , koko ,valmistusmaa...

edulliset testivoittajarenkaa

Mielipiteet renkaista

 
4.2
Arto
"Parempi kuin odotin."
 
4.0
TR
"Aivan järkyttävät uraohjukset autoni jäykän alustan kanssa. Sopii ehkä radalle..."
 
4.2
Tommi
"Hyvät pito ominaisuudet kuivalla ja märällä. Vesiliirron kynnys korkeimpia. Sporttinen..."
 
5.0
Quattro
"Erinomainen rengas! Ei vetele, hiljainen, suuntavakaa, hyvä kulutuskestävyys yms yms...."
 
4.7
Jyrki
"Hieno ajettava ja hiljainen rengas Suomen talveen."
 
4.3
Antti
"Tässä renkaassa yhdistyy kirkarenkaan ja nastarenkaan hyvät puolet: -erinomainen pito..."
 
2.8
surkeaa
"Nordman renkaat molemmat alkoivat pullottaa sivuilta. Toisessa vuoto nastan takaa,..."
 
3.8
Urmas
"Hintaan nähden hyvät kiekot, miksi aina tarvitsee olla testivoittajat jotka..."

Uusimmat renkaat

Nokian hakkapeliitta 9.JPG
Kategoria: Nastarenkaat
 
0.0 (0)
matador_hectorra3.jpg
Kategoria: Kesärenkaat
 
4.7 (1)
Triangle SnowLink
Kategoria: Kitkarenkaat
 
2.6 (2)
Triangle IceLink
Kategoria: Nastarenkaat
 
4.2 (1)
Continental IceContact 2
Kategoria: Nastarenkaat
 
4.6 (7)

Kitkarenkaat vaaralliset ?

VTT on tutkinut Suomeen tuotuja kitkarenkaita ja niiden ominaisuuksia, melkein 20 % kitkarenkaista oli tutkimuksen mukaan Keski-Eurooppaan tarkoitettuja. Pää-asiassa näitä renkaita oli asennuttu Saksasta käytettyinä tuotuihi autohin. VTT:n mukaan osuus on niin suuri että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.

Tutkimuksessa tehdään oletus että Keski-Eurooppaan tarkoitettu rengas on automaattisesti huonompi Suomalaisessa kelissä. Tämä voi olla totta ja mm. Tekniikan Maailma on saanut tämänsuuntaisia tuloksia omissa testeissään. Mutta koska Suomessa ajetaan melkein aina kitkarengas loppuun kesällä niin voi olla että tämä oletettu turvallisuus ero kompensoituu sitten parempina kesä-ominaisuuksina. Yleensä heikompi talvirengas on ollut aina kesällä parempi kuin talvikeliin optimoitu.

VTT:n tutkimus ei sinänsä ottanut kantaa siihen miksi nämä tuontiautojen renkaat olisivat sen parempia tai huonompia mutta toisaalta tuo todennäköisesti parantuva turvallisuus kesällä jätettiin myös humioimatta.

Alla tutkimuksen tulokset VTT:n sivulta.

Selvityksen tavoitteena oli arvioida, kuinka paljon Suomessa käytetään henkilöautoissa kitkarenkaita, jotka on suunniteltu Keski-Euroopan talviolosuhteisiin.
Maantieteellisesti edustava rengasaineisto (1 009 autoa) kerättiin Ahvenanmaata
lukuun ottamatta koko Suomesta.
Tulosten mukaan Pohjoismaihin suunniteltujen renkaiden osuus oli 82,4 % ja
Keski-Eurooppaan suunniteltujen kitkarenkaiden osuus oli 17,6 % kaikista kitkarenkaista.
Koko maata ajatellen tähän arvioon sisältyy kuitenkin epävarmuutta,
ja osuuden arvioitiin olevan vähintään 12,7 % ja enintään 21,0 %. Osuus on joka
tapauksessa niin suuri, että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.
Tulokset osoittivat myös, että Keski-Eurooppaan tarkoitetut renkaat kasautuvat
muutamiin automerkkeihin ja käytettynä maahan tuotuihin autoihin. Siksi
turvallisuustoimenpiteet, kuten tiedotus, on syytä kohdistaa tällaisten henkilöautojen
omistajille. Lisäksi tarvitaan yleistä tiedottamista, koska kitkarenkaita saatetaan
ostaa paitsi liikkeestä myös verkon kautta. Hyvä esimerkki tällaisesta
tiedottamisesta on muun muassa Tekniikan Maailma -lehdessä ilmestynyt artikkeli
(Antila 2010), jossa verrattiin Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunniteltujen
kitkarenkaiden pitoa eri keliolosuhteissa.

 

Lähde 7.2.2012 VTT

TM- Kesärengastesti 2011

TM testasi Kokoluokan 205/55 R16 H kesärenkaat , mukana oli myös kaksi rengasta verrokkina kokoluokasta 205/55 R16.

TM oli tehnyt taas kattavan ja perusteellisen testin , lue tarkemmin renkaan menestyksestä lehden omalta sivulta.

Tekniikan Maailman Rengastestin  06/2011  lopputulokset:

1 Continental ContiPremiumContact 2 9,5
2 Nokian Hakka V 8,8
3 Vredestein Sportrac 3 8,5
4 Goodyear EfficientGrip 8,2
5 Pirelli Cinturato P7 8,2
6 Nokian Hakka Green 8,0
7 Dunlop SP Sport FastResponse 7,8
8 Bridgestone Turanza ER300 Ecopia 7,5
9 Barum Bravuris 2 7,4
10 Hankook Ventus Prime 2 7,4
11 Linglong Green-Max 7,4
12 BF Goodrich g-Grip 7,2
13 Michelin Energy Saver 7,2
14 Sava Intensa HP 6,6
15 Sunny SN3630 4,6

 



Tekniikan Maailma talvirengastesti 2011

2011 Talvirengastestin tulokset

Talvirenkaat koossa 205/55 R16 on testattu taas johtavassa pohjoismaisessa autolehdessä.Numero jossa testi esiteltiin on 17/2011. Mukana oli tällä kertaa 10 kpl nastarenkaita ja 9 erilaista kitkarengasta. Nastarengastesti on ajettu samaan aikaan kuin kitkarengastesti. Autona ryhmällä oli ollut Ford Focus.¨

Testin paras nastarengas oli lehden mukaan Continental ContiIceContact joka voitti tällä kertaa melko selvästi toiseksi tulleen Nokian Hakkapeliitta 7 -renkaan. Mielenkiintoisesti viime vuoden voittaja Michelin X-Ice North XIN2 jäi tällä kertaa viidenneksi.

2011 Talvirengastestin lopputulokset:

Nastarenkaat:

1 Continental ContiIceContact 8,7
2 Nokian Hakkapeliitta 7 8,4
3 Bridgestone Noranza 2 8,3
4 Pirelli Winter Carving Edge 8,3
5 Michelin X-Ice North XIN2 8,1
6 Goodyear UltraGrip Extreme 7,8
7 Vredestein Arctrac 7,7
8 Hankook Winter IPike 7,3
9 Agi Sarek 2 7,0
10 Yokohama IceGuardStud ig35 7,0

 

Tänä vuonna kuten edellisenäkin vuonna paras kitkarengas oli Michelin X-Ice XI2 ja toiseksi sijoittui Nokian Hakkapeliitta R. Myös Nokian oli hopealla viime vuonna eli laatu on pysynyt kärjen osalta samana. Piste-erokin oli vain 0,1 pistettä ykkösen ja kakkosen välillä.

Kitkarenkaat:

1 Michelin X-Ice XI2 7,6
2 Nokian Hakkapeliitta R 7,5
3 Goodyear Ultra Grip Ice+ 7,3
4 Continental ContiVikingContact 5 7,1
5 Bridgestone Blizzak WS70 6,9
6 Kumho I'zen KW31 6,8
7 Pirelli Icecontrol 6,8
8 Dunlop SP Ice Sport 6,7
9 Yokohama Ice Guard ig30 5,9

Lue testi myös tuulilasista, mielenkiintoinen sääasema lahjaksi.

Auto Bild talvirengastesti 2011

2011 Auto Bild Suomi tulokset

Auto Bildin testissä 20/2011 Nastarenkaista voittajaksi ylsi Continental ContiIceContact kuten myös TM:n talvirengastestissä 2011. Toiselle sijalle pääsi Michelin X-Ice North joka taas oli vasta viides TM-testissä . Muutenkin tuloksissa oli huomattavia eroja näitten lehtien välillä. Mutta molemmissa testeissä oli pää-asiassa löydetty samansuuntaiset ominaisuukset.Osaltaan nämä isohkot erot selittyvät painotuksilla mutta eivät kokonaan.

Auto Bildin testin suurin yllätys oli Pirelli Winter Carving Edge renkaan jääminen viimeiseksi vaikka rengas sai parhaat pisteet. Tämä johtuu siitä että lehti piti renkaan nastojen kiinnitystä kelvottomana. Lehden mukaan Pirelli oli myöntänyt ongelman ja parannusta pitäsi olla tulossa tai jo tullut. Tämä ei tietysti poista sitä tosiasiaa että renkaan ostaja voi olla todella tyytymätön jos nastat ovat irtoilleet jo tammikuussa.

Nykyään niin tärkeän vierintävastuksen eli kulutuksen paras oli Nokian Hakkapeliitta R kitkarengas jonka jälkeen melko lailla samoilla pisteillä bensaa säästivät Bridegestone, Pirelli ja Continental. Pihein nastarengas oli Michelin X-Ice North XIN2 tasapisteissä Nokian Hakkapeliitta 7 kanssa.

 

Kitkarenkaissa AutoBild testin viimeinen oli Michelin X-Ice joka toisaalta voitti Tekniikan Maailman talvirengastestin 2011. Eli jonkun verran testeissä on vielä muuttujia joita edes painotukset eivät selitä.

2011 Talvirengastestin lopputulokset:

Nastarenkaat:

1 Continental ContiIceContact 110
2 Michelin X-Ice North XIN2 109
3 Nokian Hakkapeliitta 7 108
4 Goodyear UltraGrip Extreme 102
5 Bridgestone Noranza 2 95
6 Pirelli Winter Carving Edge 111

 

Paras kitkarengas oli Auto Bildin mukaan Continental ja toiseksi tuli pienellä erolla Goodyear joka oli viime vuonna ykkönen.

Kitkarenkaat:

1 Continental ContiVikingContact 5 105
2 Goodyear Ultra Grip Ice+ 102
3 Nokian Hakkapeliitta R 99
4 Pirelli Icecontrol Winter 96
5 Bridgestone Blizzak Nordic 94
6 Michelin X-Ice 88

 

Lue testi myös tuulilasista, mielenkiintoinen sääasema lahjaksi.

Talvirengastestit 2009 ilmestyneet

TM, Tuulilasi ja Auto Bild talvirengastestit.

Tekniikan Maailman 17/2009 talvirengastestin tulokset

Tuulilasin talvirengastestin 13/2009 tulokset

Auto Bild 21/2009 rengastestin tulokset

Talvirengastestit eroavat melkoisesti toisistaan tulosten suhteen. Eri lehdet painottavat erilaisia ominaisuuksia ja kaikki merkkirenkaat ovat lopulta melko samankaltaisia jos kaikkien testien tuloksista otetaan keskimääräiset tulokset huomioon. Esimerkkinä Nokian Hakkapeliitta 7 joka oli TM: jaettu ykkönen  ja Tuulilasin voittaja sijoittui Auto Bildin vertailussa vasta kuudenneksi. Toisaalta Michelin X-Ice North oli Tekniikan maailman voittaja ja vasta viides Tuulilasin kriteereillä testattuna.

Koska lehtien testeissä on näinkin suuria eroja yritämme tällä sivulla pisteyttää renkaat myös painotettuina samoilla perusteilla jotka löytyvät jokaisen lehden testeistä. Esim. Kesärenkaasta helposti verrattavissa ovat vesiliirtoherkkyys, vierimisvastus ja jarrutus kuivalla asfaltilla.