Uudet talvirengastestit ilmestyneet!

Tekniikan Maailma talvirengasvertailu 2016 

Tuulilasin nastarengasvertailu 2016

Lisää testejä heti julkaisujen jälkeen! Katso myös rengaslaskurit , koko ,valmistusmaa...

edulliset testivoittajarenkaa

Mielipiteet renkaista

 
4.2
Arto
"Parempi kuin odotin."
 
4.0
TR
"Aivan järkyttävät uraohjukset autoni jäykän alustan kanssa. Sopii ehkä radalle..."
 
4.2
Tommi
"Hyvät pito ominaisuudet kuivalla ja märällä. Vesiliirron kynnys korkeimpia. Sporttinen..."
 
5.0
Quattro
"Erinomainen rengas! Ei vetele, hiljainen, suuntavakaa, hyvä kulutuskestävyys yms yms...."
 
4.7
Jyrki
"Hieno ajettava ja hiljainen rengas Suomen talveen."
 
4.3
Antti
"Tässä renkaassa yhdistyy kirkarenkaan ja nastarenkaan hyvät puolet: -erinomainen pito..."
 
2.8
surkeaa
"Nordman renkaat molemmat alkoivat pullottaa sivuilta. Toisessa vuoto nastan takaa,..."
 
3.8
Urmas
"Hintaan nähden hyvät kiekot, miksi aina tarvitsee olla testivoittajat jotka..."

Uusimmat renkaat

Nokian hakkapeliitta 9.JPG
Kategoria: Nastarenkaat
 
0.0 (0)
matador_hectorra3.jpg
Kategoria: Kesärenkaat
 
4.7 (1)
Triangle SnowLink
Kategoria: Kitkarenkaat
 
2.6 (2)
Triangle IceLink
Kategoria: Nastarenkaat
 
4.2 (1)
Continental IceContact 2
Kategoria: Nastarenkaat
 
4.6 (7)

Auto Bild kesärengastesti 2012

 

Auto Bild kesärenkaat 2012 lopputulokset :

1 Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 11,8
2 Nokian Z G2 11,8
3 Hankook Ventus S1 Evo2 12,2
4 Dunlop Sport Maxx RT 11,6
5 Bridgestone Potenza S001 11,0
6 Continental Sport Contact 5 11,0
7 Pirelli Cinturato P7 11,0
8 Michelin Primacy 3 10,8
9 Barum Bravuris 2 10,6
10 Fulda Sport Control 10,6
11 Nexen N8000 10,2
12 Toyo Proxes T1 Sport 10,0
13 Uniroyal Rain Sport 2 11,4
14 BF Goodrich G-Force Profiler 10,2
15 Kumho Ecsta Le Sport KU 39 8,6

 



TM- Kesärenkaat vertailu 2012

Yllätysvoittaja Aasiasta (tai Unkarista)

TM  oli ottanut vuoden 2012 rengastestissä testaukseen 10   205/55 R16  kesärengasta eri valmistajilta . Testi oli historiallisen tasainen sillä lehti oli saanut tarkkojen mittausten jälkeen kärkeen kolme eri merkkistä rengasta. Yllätysvoittajaksi saatiin Hankook Ventus Prime 2. Hankook on Korealainen teollisuujätti joka tuottaa mm. renkaita. Vaikka yritys on vahvasti aasialais-lähtöinen tämä lehden testaama rengasmalli on valmistettu Unkarissa.

Muutenkin tällä kertaa taso oli parantunut tai tasoittunut huomattavasti viime kesän testistä. Muutama valmistaja oli pudonnut hiukan ja muutama kuten Hankook petrannut rajusti.

Mukana oli myös rehellisen Kiinalainen JinYu YU63 rengas joka sai 6,8 pistettä ja yhden tähtimerkinnän. Viime vuonna 6,8 olisi ollut jo lähes keskikastin hyvä tulos. Toisaalta nyt ilman yhtäkään tähteä jäi BF Goodrich g-Grip joka on valmistettu Puolassa.

Tästä JinYu:n hyvästä menestyksestä ei voi heti vetää johtopäätöstä että Kiinalaiset renkaat ovat saavuttaneet Eurooppalaisen tason - markkinoilla on todella paljon ala-arvoisia ns. kiina-renkaita jotka ovat aivan eri sarjassa kuin tässä esitellyt renkaat. Mutta silti näyttää että Kiinalaiset ovat tulossa myös renkaisiin ja vauhdilla.

Tekniikan Maailman Rengastesti  05/2012  sijoitukset:

1 Hankook Ventus Prime 2 9,2
2 Nokian Hakka Blue 9,2
3 Pirelli Cinturato P7 9,2
4 Continental ContiPremiumContact 5 8,7
5 Michelin Pilot Sport 3 8,7
6 Goodyear EfficientGrip 8,6
7 Dunlop SP Sport FastResponse 8,5
8 Barum Bravuris 2 7,2
9 Jinyu YU63 6,8
10 BF Goodrich g-Grip 6,2

Kesärengastestit 2012

Kesärengastestit 2012

Nyt on tullut se aika vuodesta kun lehtien kesärengastestit alkavat ilmestyä. Yleensä ensimmäisenä on ehtinyt Tekniikan Maailma kuten tänäkin vuonna. Myös Tuulilasi ja Auto Bild julkaisevat 2012 vertailut kesärenkaista aivan lähiaikoina. Tulokset ja renkaiden esittelyt tullaan päivittämään myös Rengasvertailuun.

Kesärengastesti TM 5/2012 yhteenveto ja esittely. Testissä oli 10-rengasta ja yllätysvoittaja alunperin Aasialaiselta merkiltä.

Tuulilasi kesärengas 2012 vertailu ( päivitetään...)

Auto Bild kesärengastesti 2012 (päivitetään...)

Testit tulevat sivulle heti kun ne on julkaistu.

TM- Kesärengastesti 2010

 TM testasi Kokoluokan 205/55 R16 H kesärenkaat , mukana oli myös kaksi rengasta verrokkina kokoluokasta 225/14 R18.

Kärjen järjestys   sekottui  vuodesta 2009, kärjessä on yhä samat kolme rengasta mutta tällä kertaa voittajaksi selvisi kotimainen Nokian Hakka H. Hankook paransi vuodessa kuusi sijaa ollen tänä vuonna neljäs.

Lehden testissä oli mukana myös neljään milliin kulunut kitkarengas jota arvioitiin samoilla perusteilla kuin varsinaisia kesärenkaitakin. Tulos oli jäätävä , vanha kitka sai jonkinlaisen arvosanan vain melun, mukavuuden ja vierintävastuksen osioista. Kaikissa muissa kohdissa arvosana oli puhdas nelonen. Lehti piti kulunutta kitkarengasta erittäin vaarallisena kesäkelissä ja ehdotti jopa sen kieltämistä kesäkelissä.

Tästä riippumatta  on todennäköistä että suurelle osaa autoiljoista renkaan ominaisuudet ja turvallisuus ei merkitse niin paljoa että kitkarenkaista raaskittaisiin luopua talven jälkeen.

Nykään niin tärkeässä vierintävastus-osiossa Sava kulutti yli 6 prosenttia enemmän kuin säästäväisin Nokian Hakka. Tälläisellä erolla on jo merkitystä , vain 10 000 km / kesä tuo jo ilmaiset 600 kilometriä.

Testissä oli tänä vuonna  kaksi aasialaista kesärengasta, kiinalainen Goodride ja Hankook koreasta.

 

Lue tarkemmin renkaan menestyksestä sen omalta sivulta.

Tekniikan Maailman Rengastestin  05/2010  tulokset:

1 Nokian Hakka H 9,0
2 Continental ContiPremiumContact 2 8,8
3 Goodyear OptiGrip 8,6
4 Hankook Ventus Prime 8,3
5 Michelin Primacy HP 8,3
6 Dunlop SP Sport FastResponse 8,2
7 Pirelli Cinturato P6 8,0
8 Firestone TZ300a 7,6
9 Barum Bravuris 2 7,3
10 Kleber Dynaxer HP2 7,3
11 Sava Intensa HP 7,2

 

Mukana olleet kaksi verrokkia kokoluokasta 225/14 R18

1 Nokian Hakka Z 9,1
2 Goodride SV308 7,0

 

Auto Bild kesärenkaat 2010

Auto Bild kesärenkaat 2010

 AutoBildin numerossa 6/2010 vertailtiin kymmentä kotimaassa myynnissä olevaa kesärengasta. Kuten muutkin lehdet niin tänä vuonna Auto Bild korosti renkaan vierintävastuksen osuutta ehkä enemmän kuin aikaisempina vuosina. Tämäkin testi osoitti että ns. ekorenkaat ovat vielä selvästi huonompia varsinkin märällä kelillä. Säästöt polttoainekustannuksissa voivat toki olla huomattavat mutta myös ostohinnoissa voi olla kymmenien prosenttien ero.

Testissä ei ollut varsinaisia yllättäjiä , vain Hankookin ja Nexenin hyvä menestys voi olla yllätys joillekkin. Koska aasialaiset renkaat ovat kivunneet vuosi vuodelta ylemmäksi testituloksissa voitaneen vetää johtopäätös että valmistajat satsaavat ehkä enemmän tuotekehitykseen kuin tunnetut eurooppalaiset valmistajat joilla ekologisuus on nyt tärkeintä kehityksessä.

 

Autobildin kesärengastestin  6/2010  tulokset:

1 Dunlop SP Sport Fast Response 26
2 Continental ContiPremiumContact 2 25
3 Hankook Optimo K415 24
4 Vredestein Sportrac 23
5 Pirelli Cinturato P6 22
6 Falken Ziex ZE-912 21
7 Nexen CP641 21
8 Goodyear Efficient Grip 20
9 Michelin Energy Saver 20
10 Goodyear DuraGrip 7,3

 

 

Tuulilasi-Kesärenkaat 2010

 Tuulilasi oli ottanut vuoden 2010 kesärengastestiinsä kuusi V-luokan rengasta 205/55 R16 koossa. Myös Tuulilasin testissä korostettiin ympäristöystävällisyyttä ja eko-teema oli vahvana jutussa. Testissä oli mukana neljä valmistajien mukaan polttoainetta säästävää rengasta ja kaksi rengasta joita ei mainosteta vahvasti vierintävastuksella. Tavalliset renkaat olivat Continental ContiPremiumContact2 ja Nokian Hakka V.

Kuten oletettua niin Continental jää viimeiseksi kulutus,- ja vierintävastus testissä, toisaalta Nokian on tässä vahvasti keskitasoa. Kulutustestissä lehti mittasi 7,6 % eron eli Continental vei tämän verran enemmän kuin Goodyear.

 

Tuulilasin kesärengastesti 05/2010  sijoitukset:

Sijoitus Rengas Arvosana Vierintävastus
1 Bridgestone ER300 Ecopia 9,5 8-
2 Continental ContiPremiumContact 2 9+ 7
3 Nokian Hakka V 9,0 9
4 Pirelli Cinturato P7 9- 8+
5 Goodyear Efficient Grip 8,0 9,5
5 Michelin Energy Saver 8,0 9+

 

 

 

Kitkarenkaat vaaralliset ?

VTT on tutkinut Suomeen tuotuja kitkarenkaita ja niiden ominaisuuksia, melkein 20 % kitkarenkaista oli tutkimuksen mukaan Keski-Eurooppaan tarkoitettuja. Pää-asiassa näitä renkaita oli asennuttu Saksasta käytettyinä tuotuihi autohin. VTT:n mukaan osuus on niin suuri että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.

Tutkimuksessa tehdään oletus että Keski-Eurooppaan tarkoitettu rengas on automaattisesti huonompi Suomalaisessa kelissä. Tämä voi olla totta ja mm. Tekniikan Maailma on saanut tämänsuuntaisia tuloksia omissa testeissään. Mutta koska Suomessa ajetaan melkein aina kitkarengas loppuun kesällä niin voi olla että tämä oletettu turvallisuus ero kompensoituu sitten parempina kesä-ominaisuuksina. Yleensä heikompi talvirengas on ollut aina kesällä parempi kuin talvikeliin optimoitu.

VTT:n tutkimus ei sinänsä ottanut kantaa siihen miksi nämä tuontiautojen renkaat olisivat sen parempia tai huonompia mutta toisaalta tuo todennäköisesti parantuva turvallisuus kesällä jätettiin myös humioimatta.

Alla tutkimuksen tulokset VTT:n sivulta.

Selvityksen tavoitteena oli arvioida, kuinka paljon Suomessa käytetään henkilöautoissa kitkarenkaita, jotka on suunniteltu Keski-Euroopan talviolosuhteisiin.
Maantieteellisesti edustava rengasaineisto (1 009 autoa) kerättiin Ahvenanmaata
lukuun ottamatta koko Suomesta.
Tulosten mukaan Pohjoismaihin suunniteltujen renkaiden osuus oli 82,4 % ja
Keski-Eurooppaan suunniteltujen kitkarenkaiden osuus oli 17,6 % kaikista kitkarenkaista.
Koko maata ajatellen tähän arvioon sisältyy kuitenkin epävarmuutta,
ja osuuden arvioitiin olevan vähintään 12,7 % ja enintään 21,0 %. Osuus on joka
tapauksessa niin suuri, että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen.
Tulokset osoittivat myös, että Keski-Eurooppaan tarkoitetut renkaat kasautuvat
muutamiin automerkkeihin ja käytettynä maahan tuotuihin autoihin. Siksi
turvallisuustoimenpiteet, kuten tiedotus, on syytä kohdistaa tällaisten henkilöautojen
omistajille. Lisäksi tarvitaan yleistä tiedottamista, koska kitkarenkaita saatetaan
ostaa paitsi liikkeestä myös verkon kautta. Hyvä esimerkki tällaisesta
tiedottamisesta on muun muassa Tekniikan Maailma -lehdessä ilmestynyt artikkeli
(Antila 2010), jossa verrattiin Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunniteltujen
kitkarenkaiden pitoa eri keliolosuhteissa.

 

Lähde 7.2.2012 VTT